Strategie: de eerste basic
De strategie is de belangrijkste ‘driver’ en krachtige bepaler als het gaat om het gedrag van alle mensen van je team. Dat is de reden waarom het model hiermee start.

Basic:
strategie
Het 5-Basicsmodel begint met het bepalen van je strategie.
Externe en interne situatie
Om succesvol te zijn moet de strategie passen bij de externe én de interne situatie. In de markt en ten opzichte van concurrenten moet je de winnende formule kunnen formuleren. En die moet je intern waar zien te maken met je eigen vaardigheden en waarden.

Een goede strategie
De beschrijving van de strategie moet voor alle onderdelen in uw bedrijf de richting aangeven en de targets stellen. Denk daarom niet te licht over dit onderwerp. Een strategisch plan van een effectieve organisatie bestaat minimaal uit de volgende zes onderdelen:
1. Beschrijving van de markt
Beschrijving die inzicht geeft in de omvang, trends, kenmerken van de markt, behoeftes van doelgroepen en de essentie(s) van uw organisatie. Niet alleen geeft het inzicht voor leidinggevenden, maar ook aan andere en nieuwe medewerkers moet zo’n beschrijving snel inzicht kunnen geven.
2. Bedrijfswaardecreatie
Met bedrijfswaardecreatie wordt bedoeld wat op het hoogste strategische niveau de financiële richting is voor de komende jaren. De waardecreatie kan worden behaald door: inkomstenverhoging (diversificatie of customer intimacy of natuurlijke groei). Of door productiviteitsgroei (door snoeien van kosten of beter benutten van bedrijfsmiddelen). Of door beide. Wat zijn de keuzes? En wat zijn de eisen die de aandeelhouders stellen?
3. Klantwaardepropositie
In de klantwaardepropositie wordt nauwkeurig beschreven wat je product, dienst of bedrijf onderscheidend maakt of waarin je beter bent dan je concurrenten. Wat zijn de onderscheidende kenmerken? Wat zijn de functionele (en de emotionele) voordelen van het gebruik van uw product? Wat zijn de waarden waaraan uw product appelleert? Heeft u hiermee de basisverwachting van de doelgroep scherp in beeld? Is er één klantwaardepropositie of meerdere? En zijn uw collega’s het hierover eens?
4. Organisatiewaarden en missie
Het belang van organisatiewaarden en een onder woorden gebrachte missie is vaak ondergewaardeerd. Veel organisaties zijn zich van hun waarden nauwelijks bewust (of kennen vooral hun gewenste waarden). Waarden en normen geven enorm veel sturing aan gedrag. Benoem ze in het strategisch plan en geef aan welke waarden u wilt verbeteren. Dat geeft richting aan gedrag en bepaalt de spelregels. Let wel: de waarden blijken meer uit gedrag dan uit de woorden in een strategisch plan. Er is een probleem als uw eigen persoonlijke normen en waarden te veel afwijken van de gewenste organisatiewaarden.
5. Duurzaam concurrentievoordeel
Benoem de belangrijkste en blijvende voordelen, en welke resultaten deze voordelen opleveren. Zoek naar de bron van deze voordelen zodat de bron van uw concurrentievoordeel bekend is en koester het. Manage het.
6. Doelstellingen in cijfers
Doelstellingen in cijfers zijn het laatste onderdeel van de strategie. Marktaandeel, marge, winst, diverse ratio’s, kanaalverdeling, leads et cetera.
Hoe is dat bij u?
Als de strategie het belangrijkste is voor de organisatie, besteed uw organisatie er dan wel genoeg aandacht aan? De directie en de Marketingafdeling moet dit kunnen dromen.
Betterbasics heeft de ervaring, tools en kennis om op diverse manieren te ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van een optimale strategie.

Aan de slag met uw strategie?
Laat uw gegevens achter en ik neem contact op voor een gratis inspirerend gesprek over de strategie van uw organisatie:







Terug naar het 5-Basicsmodel of
kies een anders basic
bijvoorbeeld structuur: